Kawan-kawan sealiran

Lamanya Tak Masuk Ke sini

Lama sungguh saya tak menjengok rumah orkid saya ni. Semenjak entri terakhir hari tu banyak juga bunga yang kembang. Sayangnya saya kekurangan masa untuk ke sini.



Selepas cattleya putih kembang, cattleya ni pula kembang. Sayangnya cattleya ni kembang tak lama. Tidak seperti cattleya yang putih hari tu. Dia ni bertahan lebih kurang 4 hingga 5 hari saja.

Di bawah ni orkid vanda mokara yang rajin jugak berbunga.





Mini dendrobium seperti biasa rajin kembang. Bunga ni saya tanam dalam bakul.





Phalenopsis ni saya beli semasa Pameran Orkid di SACC tahun lalu. Genap setahun satu pokok mengeluarkan bunga. Yang lain nampaknya belum bersedia lagi.





Saya beli 3 pasu. Saya lekatkan dibatang pokok seperti di atas.

Ini Phal Bellina, rajin berbunga, tak putus-putus. Bertukar ganti. Harum semerbak





Ini pun rajin berbunga. Phal ni tak berbau.



Oncidium pun ada 2 pasu yang berbunga. Ini salah satunya



Saya perhatikan semenjak hujan kerap turun sekarang ni orkid arudina saya rajin berbunga. Sekarang saya rasa faham sedikit dengan pokok orkid ni, iaitu ia perlu rajin disiram untuk memgalakkan dia berbunga.



3 ulasan:

fzi berkata...

Salam kak ani...
banyaknya kuar kak ani... cantik sume2... cattleya memang cantik kan kak ani...saya kalu tengok cattleya, hati turut berbunga2... hehe

Kunang-Kunang berkata...

Terima kasih fzi selalu singgah di blog kak ani ni.

Kadang bila tak larat rasa macam susah dah sekarang nak jaga orkid ni. Cattleya asyik tak nak berbunga.

aZuRa AhMaD berkata...

cantiknya..geram tgk...

Related Posts with Thumbnails
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Lambaian Orkid |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net