Kawan-kawan sealiran

Oncidium, dendrobium, finlay dan vanda berkembangan





Inilah pertama kali orkid oncidium ini berbunga agak panjang spikenya iaitu lebih kurang 1 kaki. Selalunya ia berbunga lebih kurang 4 hingga 5 kuntum sahaja. Oncidium ni rajin berbunga.







Orkid rethendra (kalau tak silap namanyalah. Bungalah dah setahun dalam jagaan saya, selepas habis bunga semasa dibeli, baru inilah pertama kali ia berbunga. Itu pun selepas di alih ke sana kemari. Sekejap kena panas matahari, sekejap alih tempat tak kena matahari 100%. Akhirnya berbunga, seronok juga dah sekian lama tak berbunga.









Dendrobium memang jenis orkid yang rajin berbunga. Harapkan dendrolah yang jadi menyejuk mata.



Ini adalah pokok finlay yang saya kait dari pokok ditepi jalan tak berjauhan dari rumah. Orkid finly ni tumbuh di pokok tu. Ini pun ditolong oleh adik yang jual nasi lemak tu menjoloknya baru dapat. Pokoknya agak tinggi. Saya ambik separuh dan tinggalkan separuh di pokok tu. Pokok yang saya ambil tu saya pecahkan ke dalam 2 pasu. Ini baru satu pasu yang berbunga sulung. Lagi satu pasu belum berbunga lagi.

Tiap kali saya lintas pokok yang saya ambil orkid ni saya akan perhatikan sama ada dia berbunga atau tidak, tapi nampaknya belum berbunga lagi. Seorang kawan pernah kata, kalau dah minat orkid, kat mana-mana pun mata nampak orkid. Buktinya:



Anak orkid ni saya jumpa semasa bercuti di Fraser's Hill. Tumbuh di salah satu pokok besar di situ. Ia tumbuh di batang pokok yang agak bawah jadi dapat saya ambik. Tengoklah kalau umur dia panjang, kita akan tahu orkid apa tu.





Ini pula vanda, mungkin vanda makora kot. Tak taulah.

Sayangnya cattleya saya masih tak mahu berbunga, cuma saya nampak ada satu yang sedang mengeluarkan spike, tengoklah ada rezeki saya besok, kembanglah dia mudah-mudahan.

3 ulasan:

fzi berkata...

Salam kak ani...
Sume kaler okid kak ani tu ceria ceria.... suka saya tengok... banyak kuntum pulak tu kluar dari satu tangkai... nampak berbunga penuh...subur okid kak ani :)

Orkid La berkata...

Salam Kak,
Pembetulan Orkid rethendra yg sebetulnya Renanthera. Nama penuh dia mengikut MyKad Renanthera Kalsom

Shida berkata...

Assalamualaikum kak,
Orkid liar yg saya kait kat CH mati, panas agaknya, tak serasi.

Related Posts with Thumbnails
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Lambaian Orkid |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net