Kawan-kawan sealiran

Lama Merantau Kembali Semula

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Lama saya tak pulang ke sini. Saya cuba membina rumah orkid baru di kampong saya yang lain. Tapi saya tak dapat melupakan kawan dan jiran saya di rumah ini. Jadi saya kembali ke sini semula.


Anosmum

Ini adalah orkid anosmum yang saya lekatkan pokoknya pada sekeping papan dan saya ikat pokoknya ditiang porch rumah saya. Kali pertama dia berbunga. Bunganya agak terang berbanding dengan bunga pada pokok yang saya gantung dipokok mengkudu, bunganya agak gelap. Mungkin sebab di bawah pokok ni lebih teduh berbanding di porch yang mendapat banyak cahaya matahari.




Saya pernah lekatkan gambar ini
dalam blog kerdipanrohani.




Cattleya

Cattleya ini bunga kecik2 jer. Pokok ni saya letakkan di beranda rumah saya memandangkan dia tak boleh mendapat matahari 100%. Rajin juga berbunga.



Mimi Palma

Buat masa ni 3 pasu Mimi Palma sedang yang berbunga. Gambar di atas dari 2 pokok. Mimi palma ni berbau harum dan rajin berbunga. Mimi palma dirumah saya ada 2 warna, iaitu kuning dan purple.



Doritis

Doritis ni pun rajin berbunga dan tahan lama. Memandangkan gambar bunga yang baru (gambar no.1 ) tu tidak berapa jelas saya lekatkan sekali lagi gambar lama untuk lebih jelas.


Dorosa kuning

Dorosa ini pun rajin berbunga kalau kita rajin menyiram dan membelainya.



Dendrobium


Ini jenis dendrobium, tapi saya dah lupa namanya. Gambar bawah tu keseluruhan tangkainya. Sayang gambar tak berapa jelas.

Seminggu sebelum puasa saya telah ke pasar tani mega berhampiran dengan Stadium Melawati Shah Alam. Tujuannya nak tengok-tengok jer. Tapi dah dasar gilakan orkid, akhirnya saya beli juga cutting orkid dengan bersabar tidak membeli yang lain memandangkan yang di rumah dah liar tidak berbela.



Baru selama selepas sebulan, saya tanamkan cutting-cutting tu dalam pasu dan gantung. Angin 'malas' terlalu kuat dibadan dalam bulan puasa nak bertanam-tanam. Nasib baik pokoknya tak mati.

Jumpa lagi kalau ada orkid berbunga nanti.......................

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Lambaian Orkid |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net